Tekstgrootte
kleiner groter

Uitval gas, water en elektriciteit

In Nederland zijn we eraan gewend dat er altijd gas, water en stroom is. Ook zijn we tegenwoordig erg afhankelijk van telefonie en internet. Toch komt het met enige regelmaat voor dat één of meerdere voorzieningen (langdurig) uitvallen. Hierdoor kunnen problemen ontstaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet meer kunt pinnen en tanken, dat winkels niet meer bevoorraad kunnen worden of dat beveiligingssystemen uitvallen.Gevarendriehoek Uitval gas, water en elektriciteit

Wat wordt er gedaan om de risico’s van uitval van gas, water en elektriciteit te verkleinen?

Aanbieders behoren er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat zowel gas, water als stroom (evenals internet en telefonie) altijd beschikbaar is. Storingen moeten daarom zo snel mogelijk worden opgelost. Als je langer dan 24 uur geen drinkwater uit de kraan krijgt, zorgt je waterbedrijf voor een alternatief tappunt bij je in de buurt.

Hoe kan ik uitval van gas, water en elektriciteit helpen voorkomen?

  • Voer niet zomaar graafwerkzaamheden uit; er liggen mogelijk kabels of leidingen in je tuin. Moeten er leidingen worden aangelegd of verplaatst, schakel dan een vakman in. Kijk op www.klic.nlals je exact wilt weten waar in de grond van jouw perceel de leidingen liggen.
  • Heb je te maken met een stroom- of gasstoring en is dit niet te wijten aan je elektriciteits- of gasinstallatie in huis? Bel dan het Nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800-9009.

Hoe bereid ik me voor op uitval van gas, water en elektriciteit?

  • Ben je erg van stroom afhankelijk? Overweeg dan om een noodaggregaat aan te schaffen.
  • Zorg dat je een noodpakket in huis hebt. Daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat je langdurig in het donker zit als de stroom uitvalt. Ook kun je via je radio op batterijen, je smartphone of autoradio naar RTV Noord luisteren voor actuele informatie. Daarnaast is het raadzaam om altijd enkele flessen drinkwater op voorraad te hebben. Zie ook de checklist noodpakket.

Hoe word ik gealarmeerd bij uitval van gas, water of elektriciteit?

  • Het kan zijn dat je zelf als eerste ontdekt dat er geen gas, water of stroom meer is.
  • Pas als gas, water of stroom langer dan twee uur uitvalt, krijg je informatie via RTV Noord.
  • Je kunt ook gealarmeerd worden via NL-Alert of door middel van een geluidswagen.

Wat kan ik doen bij uitval van gas, water of elektriciteit?

  • Als het gas uitvalt: schakel de gasapparaten uit die aan stonden (zoals het gasfornuis, de gaskachel en de gasoven). Zo ontstaan na herstel van de gastoevoer geen gevaarlijke situaties.
  • Als de stroom uitvalt: schakel de elektrische apparaten uit die in gebruik waren.
  • Als het water uitvalt: draai de waterkranen dicht.
  • Denk ook aan je (oudere) buurtbewoners; wellicht kunnen ze je hulp goed gebruiken.

Hoe blijf ik op de hoogte van uitval van gas, water of elektriciteit?

  • Via de website van je leverancier of via de website van Enexis, de storingsApp Enexis, twitteraccount @Enexisof SMS-alert via 0800-9009.
  • Via de website van Waterbedrijf Groningen www.waterbedrijfgroningen.nl.
  • Via de website www.rtvnoord.nlof door je radio op batterijen uit het noodpakket af te stemmen op Radio Noord (97.5 FM).
  • Via jouw gemeente: door de website, een flyer, een brief of informatiepunt bij jou in de buurt.
  • Zie ook de pagina ‘Zo blijf je op de hoogte’.

Deel deze pagina op